[Propose issues for lectures. Add some issues. Matti J. Katila **20050310094509] < > { adddir ./teaching/TIE363/www/lectures adddir ./teaching/TIE363/www/lectures/issues adddir ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/expectations adddir ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/mattis-pov-to-identities adddir ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/what-is-identity addfile ./teaching/TIE363/www/lectures/idea hunk ./teaching/TIE363/www/lectures/idea 1 +:autohor: majukati + +The idea of lecture texts are to have short issues around one +particular subject. For a lecture the lecturer(s) could then gather +up issues a, b, c and d for example. These structure pages that +are used for a lecture should be put in directories named: lecture1, +lecture2, ..., lectureN. + +The period of time that should be used by one issue is from 15 to +30 minutes. + +Thus a writer shall not depend on other texts but there can exist +hyper links to them. + addfile ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/expectations/index.fi.html hunk ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/expectations/index.fi.html 1 + + + + + Odotukset - Issues - TIE363 + + +

+fi en +

+ +

+Kirjoittanut Matti Katila. +

+ +

Mitä odotuksia teillä on kurssista?

+ +

+Muistutukseksi ohessa on mainos, joka lähetettiin mitopis-listalle. + +

+Tarjolla olisi kahden opintoviikon elämystä vähän oudompaan 
+näkökulmaan -- miten tietokone voisi paremmin palvella 
+käyttäjää hoitamaan päivittäiset askareensa. Yksilölliset 
+identiteetit, scenet ja värimaailma. Toimiiko se? Haastan sinut 
+ottamaan selvää.
+
+Kurssin asiasisältö on muodostunut Fenfire-tutkimusprojektin kantavista 
+ideoista viimeisten 5 vuoden aikana.
+
+Vaikka kurssi on luokiteltu laudatur-kurssiksi, se sopii vallan 
+hyvin kenelle tahansa, jolla on ohjelmoinnista merkintä plakkarissa. 
+Parhaiten kurssin anti saattaa kuitenkin uppoutua Linuxin ja 
+vapaaohjelmien ystäville. 
+
+

+ +

+Odotukset: +

+

+ +

Minkä sortin kysymyksiä aiheesta on herännyt?

+ +

+Kysymykset: +

+

+ + + +

+ +Valid XHTML 1.0! +

+ + + addfile ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/mattis-pov-to-identities/index.fi.html hunk ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/mattis-pov-to-identities/index.fi.html 1 + + + + + Matin näkökulma - Issues - TIE363 + + +

+fi en +

+ +

+Kirjoittanut Matti Katila. +

+ +

Matin näkökulma identiteetti-teknologian vaikutuksiin

+ +

+Lyhyt pätkä historiaa omasta tietokoneilustani. Olen itse tutustunut +Linuxiin muistaakseni Mikrobitin välityksellä yläaste- tai +lukioikäisenä. Silloin en malttanut korvata koko levyä jotta ajaisin +Linuxia, koska myös muut perheenjäsenet joutuivat käyttämään +samaa tietokonetta. Nörttimäinen, palava halu kuitenkin jäi tähän unix +-tyyppiseen järjestelmään joka muistutti yksinkertaisuudessaan myös +DOSsin tekstuaalista käyttöliittymää. +

+ +

+Aloittaessani yliopistossa käytin lähes kaikkeen +terminaalia. Oikeastaan tämä oli käytännön sanelema pakko, koska +koneeni tehot olivat minimalistiset, ja toisaalta pystyin käyttämään +lipaston ympäristöstä löytyviä päätteitä. Minut löysi varmaan usein +luentojen välillä "tarkastamasta" sähköpostia, koodaamassa ja +irssailemassa. +

+ +

+Mielikuvaani tietokoneisiin, siis koneisiin jonka +myötävaikutuksella käsitellään tietoa, pidin lähinnä +humoristisena. Laskutikku olisi ollut paljon parempi ilmaus +ko. aparaatille. +

+ +

+Kuitenkin päästyäni mukaan tutkimusryhmään, alkoi tämä mielikuvani +tietokoneisiin murentua. Mielestäni tätä ennen graafisista +käyttöliittymistä ei ollut mitään käytännön hyötyä - ne sopivat +lähinnä kuvien esittämiseen. Kaikki muu oli turhaa (ainakin sellaisiin +toimenpiteisiin, joita itse olin kiinnostunut koneellani +suorittamaan). +

+ +

+Toisen kerran mielikuvani tietokoneiluun mureni, kun aloin ymmärtää +ettemme juurikaan käyttäneet tietokonetta siihen mihin se on +suunniteltu - apuvälineeksi. Toki nykyinen tietokoneilu on +tehtäväkeskeistä ja tehtäviä pystyy suorittamaan. Tehtäviä pystyy +suorittamaan vallan hyvinkin, esim. kuvankäsittelyllä voi käsitellä +kuvaa, jota käyttää kirjoittamassaan dokumentissa, jonka sitten voi +pläjäyttää printterin ulostettavaksi. + +En kuitenkaan tarkoita mielikuvani murenemisella lyhyen näkökannan +tehtäväkeskeisyyttä, vaan pidempää näkökantaa koneella suoritettuihin +tehtäviin. Tapaa jossa kone auttaa tiedon tallettamisessa ja +käsittelyssä. Tapaa jolla käyttäjä ei joudu muistamaan käsiteltävien +asioiden lisäksi missä ne koneella sijaitsevat ja mikä niiden yhteys +muihin tietoihin on. +

+ + +

+ +Valid XHTML 1.0! +

+ + + addfile ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/what-is-identity/index.fi.html hunk ./teaching/TIE363/www/lectures/issues/what-is-identity/index.fi.html 1 + + + + + Mikä on identiteetti? - Issues - TIE363 + + +

+fi en +

+ +

+Kirjoittanut Matti Katila. +

+ +

Mikä on identiteetti?

+ +

+Lyhyt pätkä historiaa omasta tietokoneilustani. Olen itse tutustunut +Linuxiin muistaakseni Mikrobitin välityksellä yläaste- tai +lukioikäisenä. Silloin en malttanut korvata koko levyä jotta ajaisin +Linuxia, koska myös muut perheenjäsenet joutuivat käyttämään +samaa tietokonetta. Nörttimäinen, palava halu kuitenkin jäi tähän unix +-tyyppiseen järjestelmään joka muistutti yksinkertaisuudessaan myös +DOSsin tekstuaalista käyttöliittymää. +

+ +

+Aloittaessani yliopistossa käytin lähes kaikkeen +terminaalia. Oikeastaan tämä oli käytännön sanelema pakko, koska +koneeni tehot olivat minimalistiset, ja toisaalta pystyin käyttämään +lipaston ympäristöstä löytyviä päätteitä. Minut löysi varmaan usein +luentojen välillä "tarkastamasta" sähköpostia, koodaamassa ja +irssailemassa. +

+ +

+Mielikuvaani tietokoneisiin, siis koneisiin jonka +myötävaikutuksella käsitellään tietoa, pidin lähinnä +humoristisena. Laskutikku olisi ollut paljon parempi ilmaus +ko. aparaatille. +

+ +

+Kuitenkin päästyäni mukaan tutkimusryhmään, alkoi tämä mielikuvani +tietokoneisiin murentua. Mielestäni tätä ennen graafisista +käyttöliittymistä ei ollut mitään käytännön hyötyä - ne sopivat +lähinnä kuvien esittämiseen. Kaikki muu oli turhaa (ainakin sellaisiin +toimenpiteisiin, joita itse olin kiinnostunut koneellani +suorittamaan). +

+ +

+Toisen kerran mielikuvani tietokoneiluun mureni, kun aloin ymmärtää +ettemme juurikaan käyttäneet tietokonetta siihen mihin se on +suunniteltu - apuvälineeksi. Toki nykyinen tietokoneilu on +tehtäväkeskeistä ja tehtäviä pystyy suorittamaan. Tehtäviä pystyy +suorittamaan vallan hyvinkin, esim. kuvankäsittelyllä voi käsitellä +kuvaa, jota käyttää kirjoittamassaan dokumentissa, jonka sitten voi +pläjäyttää printterin ulostettavaksi. + +En kuitenkaan tarkoita mielikuvani murenemisella lyhyen näkökannan +tehtäväkeskeisyyttä, vaan pidempää näkökantaa koneella suoritettuihin +tehtäviin. Tapaa jossa kone auttaa tiedon tallettamisessa ja +käsittelyssä. Tapaa jolla käyttäjä ei joudu muistamaan käsiteltävien +asioiden lisäksi missä ne koneella sijaitsevat ja mikä niiden yhteys +muihin tietoihin on. +

+ + +

+ +Valid XHTML 1.0! +

+ + + }